كالبد شكافي ماجرای الحاق و انتزاع  طبس از ديدگاه حجت الاسلام دكتر زنجاني - محقق طبسي

یزدفردا :اینان در ابتدا اجرایی شدن  خواسته های مردم را از طریق مسئولان یزد پیگیر شدند که مسئولان یزدی برآورده شدن این خواسته ها را از توان خود خارج دیده و به دولت احاله دادند.

با سپاس فراوان از یادداشت روز سه شنبه 29/6/90 که حجه الاسلام والمسلمین موسی قربانی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص ماجرای طبس (كه در سايت شخصي خود) مرقوم فرموده و تشکر از سایتها و خبرگزاريهايي که این مطلب را جهت اطلاع رسانی مردم درج نموده بودند به تحلیل درونی از ماجرای الحاق و انتزاع طبس مي پردازم:

ماجرای طبس دو تحلیل را میطلبد :

1- تحلیل بیرونی.

2- تحلیل درونی.

مطالبی را که جناب حجه الاسلام قربانی یادداشت نموده بودند به عنوان یک تحلیل بیرونی کاملا به حق و به جا بود که از یک روحانی مسلط و آگاه به مسائل چون ایشان ساخته است. اما تحلیل درونی ماجرای طبس واقعیتی است که اینک به آن پرداخته می شود.

از نگاه درونی واقعیت این است که طبسی ها امروز وحدت و انسجامشان از هر زمان بیشتر است بخصوص در قضیه اخیر، طبسی ها دو موضوع را دنبال می کنند که مورد تاکید قاطبه ی مردم شهرستان از هر طیف و تفکری است و آن دو موضوع عبارت است از:

1- فرمانداری ویژه.

2- حوزه انتخابیه و نماینده مستقل.

برای عملیاتی شدن این خواسته عمومی سه نوع سلیقه وجود دارد که ماجرا را از نگاه و تحلیل بیرونی ممکن است پیچیده جلوه دهد که من حیث المجموع سلایق را میتوان به سه گروه تقسیم کرد:

1- گروه شرط گذار.

2- گروه شرط گریز.

3- گروه تعامل گرا.

گروه شرط گذار:

این عده کسانی میباشند که علاوه بر فرمانداری ویژه و نمایندگی مستقل، خواهان آن هستند که باید در یزد بمانند و دولت حق انتزاع ندارد. این عده که دلایل خاص خودشان را دارند خواهان آنند که دولت شروط آنان را که همانا دو امتیاز و ماندن در یزد است بپذیرد، بدون اینکه خواسته ها و شرایط دولت را مد نظر داشته باشند. این در حالی است که مسئولین استان یزد نسبت به برآورده شدن خواسته های ایشان تردید کرده و قول هیچگونه همکاری را نداده اند. اینان برای اینکه به خواسته هایشان برسند می خواهند قله را با هلی کوپتر فتح کنند!

گروه شرط گریز:

این عده نیز کسانی هستند که خواهان دو امتیاز (فرمانداری ویژه و نمایندگی مستقل) میباشند، اما توجهی به شروط دولت در دادن این دو امتیاز ندارند و خواهان آنند که مصوبه ی سال 1380 لغو و به خراسان رضوی ملحق گردد. خواسته اینان همانند افتادن قطاری در ریل زمان است که بخواهند آن را با نامه نوشتن و پیرو و عطف زدن و امضا کردن به حرکت درآورند. اینان میخواهند باژست خاص و با لباس اتو کشیده قله را با تله کابین فتح کنند! در واقع نظر گروه اول و دوم منتج به یک نتیجه میشود و آن از دست رفتن فرصت طلایی برای طبسی هاست.

گروه تعامل گرا:

ای عده کسانی هستند که طیف وسیعی از مسئولین، فرهیختگان و بدنه ی مردم شهرستان و حتی شهرهای همجوار را تشکیل میدهند، لذا برای رسیدن به خواسته اصلی طبسی ها که همان دو امتیاز (فرمانداری ویژه و نمایندگی مستقل) است رو به تعامل آورده اند.

اینان در ابتدا اجرایی شدن خواسته های مردم را از طریق مسئولان یزد پیگیر شدند که مسئولان یزدی برآورده شدن این خواسته ها را از توان خود خارج دیده و به دولت احاله دادند.

با توجه به از دست رفتن فرصت و زمان که نقش مهمی در ماجرای طبس ایفا میکند، و برای اینکه طبس به جایگاه واقعی خود در ابعاد فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی به خصوص در سند چشم انداز توسعه برسد، به دور از احساسات و با تعامل با مجریان و متولیان سند چشم انداز توسعه، حرکت نوین را آغاز کردند تا به قله پیشرفت برسند.

اینان در این مسیر قاعده بازی را رعایت کرده و از هر فرصت به دست آمده برای پیشرفت طبس نهایت استفاده را کردند. اینان با علم به اینکه برای فتح قله باید امکانات را فراهم کرد، سختی کشید و ناملایمات را تحمل کرد، تا پرچم توسعه شهرستان را بر قله عزت برافراشت، در تعامل با دولت و گرفتن دو امتیاز به نتایج مثبتی رسیدند که در آینده نزدیک طبسی ها نتایج روشن آن را، که بیش از نیم قرن است چشم انتظار آن هستند، مشاهده خواهند کرد.

سوال این است که کدام گروه لیاقت دریافت مدال فتح قله را دارد؟

مدرس حوزه و دانشگاه حجت الاسلام دکتر محمدجواد زنجانی طبسی

یزدفردا :معرفی نویسنده :محمد جواد زنجانی طبسی محل تولد : طبس تاریخ تولد : 1337/9/1 زندگینامه علمی
آقای محمد جواد زنجانی طبسی در سال 1337هجری شمسی در خانواده ای متدین، مذهبی و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در شهرستان طبس دیده به جهان گشود. دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در زادگاه خویش با موفقیت سپری کرد. در پی تشویق خانواده و علاقه وافر خویش به فراگیری علوم دینی در سال 1350 که سال های خفقان و ترس از رژیم شاهنشاهی بر کشور حاکم بود و حوزه های علمیه از طرف رژیم منحوس پهلوی به شدت تحت فشار بودند وارد حوزه علمیه طبس گردید. از نخستین‌ روزهای‌ ورود به حوزه علمیه با تلاش و کوشش فراوان به تحصیل پرداخت و از درس‌ بزرگان‌ آن‌ دیار بهره های علمی فراوان برد اما شوق زیارت و هم جواری با بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام او را راهی حوزه علمیه مشهد گردانید. پس از ورود به حوزه علمیه مشهد، ضمن‌ انس‌ با آستان‌ ملکوتی‌ حضرت علی بن موسی الرضا‌ (ع‌) با تلاش و کوشش فراوان، در درس‌ بزرگان‌ حوزه‌ علمیه‌ آن دیار حاضر شد و پس از گذراندن سطوح عالی در سال 1370 به حلقه دروس خارج ستارگان علم و ادب آن دیار راه یافت. در آن دیار از درس‌ بزرگانی‌ همچون آیت الله خامنه ای ، آیت الله حجت هاشمی، آیت الله مرتضوی و... بهره ها برد.
استاد در کنار تحصیل دروس حوزوی از تحصیلات دانشگاهی غافل نماند و در رشته تاریخ اسلام در مقطع کارشناسی ارشد در سال 1380 از دانشگاه شهید بهشتی تهران فارغ التحصیل گردید . و با موفقیت از پایان نامه خویش با عنوان"بررسی نقش عبدالله بن عامر در حوادث صدر اسلام" دفاع کرد. استاد در کنار تحصیل دروس حوزوی از امر تبلیغ غافل نماند و در این راستا سعی و تلاش وافری به انجام رسانده است. استاد سال های متمادی است که به تدریس و شاگرد پروری در حوزه علمیه مشهد و طبس مشغول است و هم اکنون مدیر گروه معارف دانشگاه آزاد طبس می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا